söndag 16 mars 2014

Jag kommer söka dessa utbildningar imorgon:


  • Socionomprogrammet
    - Norrtälje, distans
    - Stockholms universitet
    - Ev. Uppsala universitet
  • Arpetsterapeutprogrammet
    - Luleå, distans 
  • Beteendevetenskapliga programmet
    - Härnösand, distans
  • Kostvetarprogrammet
    - Uppsala universitet
Jag känner att det är vad jag vill arbeta med egentligen. Det känns inte okej längre att göra vad alla andra sagt att jag borde göra och vad jag borde bli. Anledningen till att jag från början sökt till lärarprogrammen är för att jag lyssnat för mycket på folk i min omgivning då de sagt att det är den säkraste utbildningen; lätt att komma in, lätt att få jobb, finns alltid jobb inom yrket och så vidare. Och som färsking direkt från gymnasiet så är det ju klart att man lyssnar och bli påverkad av sådant. Men nu har jag studerat vid 3 lärarprogram och känner fortfarande att jag inte passar som lärare vad gällande mina egna känslor. Jag vill hellre bli handläggare inom barn- och omsorg eller inom äldrevården, eller arbetsterapeut. Jag vill hjälpa människor på ett annat sätt än att lära dem. Jag kan inte påverka hela Sverige med mitt val av yrke, men jag kan göra skillnad för några individer och det räcker för mig. Jag har ju viss erfarenhet av sådant i och med min syster och mitt vikariat på äldreboendet. Jag vet hur mycket en handläggares felaktiga val kan påverka en familj eller en individ. Nu vet ju jag också att det inte är enbart jag som socionom då som får ta ett beslut, men nog fan kan jag kriga för familjens/individens skull i alla fall. Jag kan bry mig. Visa att jag bryr mig. Det enda som just nu verkligen oroar mig är hur jag, om jag blir antagen till Uppsala igen, ska finansiera bussresorna. Förhoppningsvis kanske, kanske, kanske, kanske, jag har ett körkort till dess (vilket ju är en sporre för mig att se till att det sker) och då är jag inte i lika stort behov av ett busskort, även om jag inte kan pendla med bil hela tiden heller. Jag har kikat lite på stipendier man kan söka, vilket jag då kommer göra för den sakens skull och så ska jag ge mig fan på att samla ihop resterande HP-poäng för att söka CSN igen. Så en plan har jag ju, den ska bara gälla att få den att fungera också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar